مدتها بود شایعاتی در اینباره به گوش میرسید که گوگل قصد دارد با سرویس یوتیوب خود گام تازهای در راه نمایش ویدیو بردارد. براساس گزارش "وال استریت ژورنال"، قرار است این پرتال ویدیویی به زودی با پخش ۵ تا ۱۰ ساعت برنامه سرگرمکننده تلویزیونی در هفته، تلویزیونهای کاربران را هم به تسخیر خود درآورد. ویدیوهای تولیدشده برای تلویزیون را قرار است اینبار حرفهایها بسازند.
پرتال اینترنتی یوتیوب را دو همکار Pay pal در فوریه سال ۲۰۰۵ راهاندازی کردند. در اکتبر سال ۲۰۰۶ کنسرن گوگل با پرداخت ۳۱/ ۱ میلیارد یورو این پرتال را خرید. از آن زمان تاکنون این ویدیوکلیپهای آماتورها از سراسر دنیا هستند که نام یوتیوب را بر سر زبانها انداختهاند. تنها با چند کلیک کاربران میتوانند ویدیوهای خود را در این پرتال آپلود کنند یا خود تماشاگر ویدیوهای دیگران باشند: از تولیدات ویدیویی غیرحرفهای گرفته تا برای مثال کلیپهای موسیقی کاملا حرفهای که گاه بدون در نظر گرفتن حق کپی رایت در این کانال ظاهر میشوند.
نمایش اینگونه ویدیوها گاه گوگل را با مشکلات جدیای روبرو کرده، تا آنجا که یوتیوب در واکنش به شکایات صاحبان اثر مجبور شد دست به بازبینی ویدیوها و فیلتر محتوای آنها بزند. شاید باید یکی از دلایل راهاندازی کانالهایی برای تلویزیون توسط یوتیوب را هم همین مسئله دانست، یعنی سرمایهگذاری در تولید محتوای حرفهای به جای پرداختهای کلان به صاحب اثر که گاه و بیگاه گریبانگیر گوگل میشود. دلیل دیگر هم پیشبینی آینده این پرتال است که گردانندگان آن فکر روزی را کردهاند که ویدیوهای آماتورها دیگر چندان هم برای کاربران جذاب نباشند و بر آنند تا با تولیدات حرفهای پیشاپیش جایی برای این خلاء باقی نگذارند.
از مانیتور کامپیوتر تا صفحه تلویزیون
برای گوگل زمان رقابت با شبکههای تلویزیونی فرا رسیده است. قرار است یوتیوب با تنظیماتی جدید، امکان نمایش محتوای اینترنتی را در تلویزیون خانهها فراهم کند. چشمانداز آینده گوگل فتح همه "اسکرین"هایی است که کاربر با آن سر و کار دارد. پس از مانیتور کامپیوتر و صفحه موبایل (با سیستم عامل آندروید) حالا نوبت صفحه تلویزیون است که شاهد عرضاندام گوگل باشد، اینبار در قامت یوتیوب - عرصه تازهای که مسلما برای این کنسرن بزرگ اینترنتی درآمد سرشاری از طریق امکان جدید تبلیغ فراهم خواهد کرد.
بر اساس گزارشهای "والاستریت ژورنال" در ابتدا راهاندازی ۲۰ کانال با موضوع ورزش و فرهنگ برنامهریزی شده است. تولید برنامه برای این ۱۰ کانال، هزینهای برابر با ۱۰۰ میلیون دلار برای گوگل به همراه خواهد داشت. گوگل امیدوار است این هزینه با افزایش زمان توقف کاربر در این پرتال و جذب کاربران جدید از راه تبلیغ جبران شود.
در نخستین گام پیش از شروع برنامههایی برای تلویزیون کاربران، این کنسرن اقدام به راهاندازی "ویدیوتک آن لاین" در درون یوتیوب کرد. فیلمهای عرضه شده در این ویدیوکلوب آنلاین میتوانند در کیفیت بالا و در مقابل پرداخت وجه اشتراک دیده شوند؛ تلاشی که تاکنون آنچنان با اقبال کاربران روبرو نشده است.
رقبای گوگل برای فتح جعبه جادویی
گوگل اولین کنسرنی نیست که به فکر فتح تلویزیون خانهها یا بهتر بگوییم به فکر گزینهای جانشین تلویزیون افتاده است.
ویدیوکلوبهای آنلاین "نتفیکس"، "اپل" و "آمازون" هم که با دریافت وجه اشتراک، به کاربر حق انتخاب میان ۵۰ عنوان فیلم و سریال میدهد، از دیگر رقیبان گوگل در این زمینه محسوب میشوند.
یوتیوب در تلاش است برای برنامه جدید خود تا آنجا که ممکن است حق پخش سریالها و فیلمهای مشهور و حتی قدیمی را به منظور پخش در تلویزیون به دست آورد. بهرهگیری و ارتباط بیشتر با شبکههای اجتماعی از دیگر وعدههایی است که یوتیوب برای تولیدات تلویزیونپسند خود به کاربران داده است.
یوتیوب از نظر شمار بازدیدکنندگان در ماه، هم اکنون سومین وب سایت پربیننده در جهان به شمار میرود که در سال گذشته ۵۴۴ میلیون دلار سود خالص داشته است.